🔎 Praktijkinfo Mijn Portaal Ik heb spoed

(Herhaal)recept

Hoe kan ik een herhaalrecept aanvragen?

Heb je medicijnen die je langdurig gebruikt en die eerder door de huisarts zijn voorgeschreven? Bestel dan je herhaalmedicatie bij de assistente via 073 631 13 66 of praktijk@huisartsen-engelen.nl.

Ik gebruik langere tijd hetzelfde medicijn. Moet ik voor elk herhaalrecept mijn huisarts bellen?

Als je langere tijd één of meer medicijnen gebruikt kun je bij je apotheek gebruik maken van de herhaalservice. Hiervoor hebben wij samen met de apotheek afspraken over hoe wij omgaan met herhaalrecepten. Wij zorgen er samen voor dat de herhaalmedicatie op tijd klaar staat in de apotheek, of bij je thuis wordt bezorgd. De apotheek neemt contact met je op wanneer je medicatie klaar ligt. Het is belangrijk om één keer per jaar de medicatie te controleren in overleg met je huisarts of praktijkondersteuner.

Kan ik mijn herhaalrecept dezelfde dag ophalen?

Heb je een recept gekregen van je huisarts voor een nieuw medicijn? En heb je dit medicijn meteen nodig? Dan kun je het dezelfde dag nog ophalen bij je apotheek, mits het medicijn op voorraad is. Heb je een herhaalrecept? Dan kun je jouw medicatie na 2 dagen ophalen bij je apotheek.

Kan mijn herhaalrecept ook thuis worden bezorgd?

Indien je niet in staat bent om naar de apotheek te komen, bezorgt de apotheek de medicatie thuis. De werkwijze kan per apotheek verschillen. Wanneer je gebruik wilt maken van deze service kun je dit doorgeven bij de bestelling van jouw herhaalmedicatie. De apotheek besluit of dit toegekend wordt. Kom je in aanmerking voor de thuisbezorgservice? Dan bezorgt de apotheek de (herhaal)recepten op werkdagen bij jou thuis.

Kan ik mijn herhaalrecept ook telefonisch bestellen?

Onze praktijk biedt helaas (nog) geen mogelijkheid om herhaalrecepten online te bestellen. We vragen je om te bellen met onze assistente via 073 631 13 66.

Kan de huisarts een bepaald merk van medicijnen voorschrijven?

In Nederland moet de huisarts een geneesmiddel merkloos voorschrijven. Dit heet een generiek middel. De zorgverzekeraar en jouw apotheek bepalen dan welk merk je krijgt. Als je een bepaald merk wilt hebben, kun je dit met de apotheek bespreken of met jouw zorgverzekeraar uitzoeken. Soms moet je dan zelf betalen voor een merk. Als je het hier niet mee eens bent, kun je een klacht indienen bij jouw zorgverzekeraar.


Als je lichamelijk klachten hebt waarvan je denkt, dat ze door toedoen van een bepaald merk geneesmiddel ontstaan, dan kun je dit met de huisarts bespreken. Mocht je verwachten dat de huisarts een medische noodzaak recept maakt, dan moeten wij je teleurstellen. De criteria voor medische noodzaak zijn strikt omschreven door jouw zorgverzekeraar. Beter kun je contact opnemen met jouw apotheek en zorgverzekeraar om te zien welk ander merk je mogelijk kunt gaan gebruiken. Indien er sprake is van dusdanige klachten veroorzaakt door het geneesmiddel zelf, zal er een ander geneesmiddel voorgeschreven moeten worden en niet een ander merk.

Waarom schrijft de huisarts geen codeïne voor bij hoestklachten?

Uit onderzoek is gebleken dat codeïne weinig effect heeft op het hoesten. Een schepje honing heeft net zoveel effect, maar niet de vervelende bijwerkingen. Je kunt suf worden van codeïne en darmproblemen krijgen. Ook dure hoestdrankjes zijn niet beter dan een zuigsnoepje of een beetje honing.

Ik kom er niet uit met het online bestellen van mijn herhaalrecept. Hoe kan ik hulp krijgen?

Wij adviseren om eerst hulp te vragen aan familie of vrienden. Je kunt ook altijd de DigiHulplijn bellen 0800-1508. Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan helpen wij je uiteraard graag verder! Neem dan telefonisch contact op met onze assistente via 073 631 13 66.


DigiHulplijn